Sdružení Calla
  Dnes je 29. března 2024  | Hlavní stránka | Energetika | Ochrana přírody | Odpady | Ekoporadenství | Zpravodaj Ďáblík Anglická vlajka

Tiskové zprávy

Tiskové zprávy


Tisková zpráva Dětí Země, Českého svazu ochránců přírody (okresní sdružení Benešov), Sdružení CALLA, Krajiny 2000 (Jílové u Prahy) Jihočeského sdružení ochránců přírody a Hnutí DUHA

ze 14. května 2001

Rakouské obce odmítají pokračování dálnice D3

Rakouské obce, které by byly dotčeny pokračováním dálnice D3 Praha - Tábor - České Budějovice - Dolní Dvořiště na rakouském území, s výstavbou nové čtyřpruhové silnice nesouhlasí. Potvrdili to jejich zástupci na dopravním semináři, který v Linci uspořádala hornorakouská Strana zelených. Rudolf Anschober, představitel Strany zelených, přitom odpůrce nové silnice podpořil.
Dopravní seminář se konal 8. května v prostorách zemského parlamentu v Linci a jeho pořadatelem byla právě Strana zelených. Semináře se zúčastnili zástupci českých ekologických organizací a zástupci rakouských obcí, ohrožených plánovanou výstavbou. Účastníci semináře z obou stran hranice se shodli na tom, že výstavbu nových silnic B310 a D3 odmítají. "Požadujeme modernizaci současné silnice namísto výstavby nové komunikace," prezentoval Anschober stanovisko Strany zelených a dodal: "Současně podporujeme zdvoukolejnění celé železniční tratě Linec - Praha."
"Dálnice D3 by byla příliš drahá, příliš by poškodila životní prostředí, negativně by ovlivnila malé obce ve své blízkosti a navíc má velice vhodnou alternativu," shrnul názor českých účastníků Petr Hrdina z Dětí Země. Nejzávažnějším problémem dálnice D3 je uvažované přemostění Sázavy, průchod západní částí Benešovska a trasování na Českokrumlovsku.
V roce 1997 byla dálnice D3 vyřazena z oficiálních plánů, přičemž jedním z důvodů pro její zamítnutí byl postoj Rakouska nepokračovat ve výstavbě na svém území. O dva roky později byla D3 vyhodnocena jako kategoricky nepřijatelná z hlediska dopadů na životní prostředí.1) Ministerstvo dopravy a spojů se přesto snaží sporný projekt realizovat a letos chce zahájit výstavbu málo problémového úseku na Táborsku. Začíná se tak opakovat "salámová" výstavba dálnice D8 přes CHKO České středohoří. Současně však stále větší počet dotčených obcí a veřejnosti projekt D3 odmítá. Koncem loňského roku např. vzniklo na Benešovsku v pořadí již druhé sdružení obcí nesouhlasících s dálnicí D3.
Semináře v Linci se za českou stranu zúčastnili zástupci sdružení CALLA, ČSOP, Děti Země, Hnutí DUHA, Jihočeské sdružení ochránců přírody a Krajina 2000.

Kontakty:
Petr Hrdina (Děti Země), 02/22 78 00 52 či 0723/591 879
Vladimír Molek (CALLA), 038/731 01 66
Karel Kříž (OS ČSOP Benešov), 0303/845 169
Věra Horská (JiSOP), 038/72 02 196

Poznámky: 
1) viz. Posouzení Návrhu koncepce rozvoje dopravních sítí v ČR do roku 2010 z hlediska vlivů na životní prostředí, Ústav aplikované ekologie LF ČZU, únor 1999


Informace o dálnici D3 na internetu: http://cde.ecn.cz/detri. Na adrese http://www.b310.at jsou pak informace o silnici B310.

 © 2000 Calla
Calla   |   Fráni Šrámka 35, 370 01 České Budějovice   |   tel: 384 971 930, fax: 384 971 939   |   calla(at)calla.cz